LEVEN MET ADHD

LeVeN MeT ADhD : WAT LeerT ONDerzOek ONS? Afgelopen mei was het tweejaarlijkse Wereldcongres AdHd in Amsterdam. thema: ‘modernising the concept of AdHd (mocA)’. op pag 14 van dit nummer lees je welke interessante ‘medisch getinte’ onderzoeken naar AdHd er voorbijkwamen. onderstaand verslag focust op onderzoek naar de impact van AdHd op het dagelijks leven. teKst: elsKe scHreuder en pAtrIcIA VAn cAsteren A 20 I&W mAGAZIne nr 3 - 2023 dhd and work – anselm Fürmaier, universiteit groningen de presentatie begint met een opsomming van AdHd-uitdagingen op het werk, die samenhangen met tekortschietende executieve functies (eF), volgens de Amerikaanse AdHd-expert russell barkley: • Handigheidjes toepassen • Niet te veel willen inspannen • Anderen nodig hebben om taken op tijd af te hebben • Behoefte aan taken met een onmiddellijk resultaat • Inconsistente kwaliteit en kwantiteit Werkende mensen met AdHd lopen er vaker dan anderen tegenaan dat ze hun werk niet efficiënt genoeg kunnen doen, en/of dat ze onder hun niveau werken. een screening op het werk kan veel inzicht geven (wie hebben AdHd, waar lopen ze tegenaan, wat hebben ze nodig). Aanpassingen kunnen veel goed doen, zoals aangepaste (opgeknipte) taken, rustige ruimte, een buddy, flexibiliteit in de taken, steunende gesprekken/supervisie, regelmatige pauzes. ook slaap verdient aandacht. eén op de vijf AdHd’ers uit het onderzoek rapporteerde wekelijks effectieve werktijd onbenut te laten door slechte slaap; bijna de helft meldt zich elke maand een keer ziek wegens de effecten van slapeloosheid. Gemiddeld 2 ½ dag. opmerking uit de zaal van een lid van Impuls & Woortblind: ‘er gaat heel veel aandacht naar de tekortkomingen van AdHd’ers op het werk, die gecompenseerd moeten worden. maar hun eigenschap heeft ook inherente sterke kanten. Is het niet in het belang van werkgever én werknemer dat die geïnventariseerd en benut worden?’ Antwoord van Anselm Fürmaier: Jazeker! social skills, social relationships and marriage in adult Adhd

21 Online Touch LEVEN MET ADHD Home


You need flash player to view this online publication